“Jij hebt later een dierentuin in je achtertuin!”. Dit zei mijn moeder vroeger al tegen mij. Nu ben ik volwassen, nou ja soort van dan, en helaas heb ik geen dierentuin in mijn achtertuin. Vooral door gebrek aan een eigen achtertuin.

Maar mijn liefde voor dieren en de natuur is nog steeds even groot, al dan niet groter, als toen ik een kleine opdonder was.

Aangezien ik nu afgestudeerd en druk op zoek naar een baan ben, ben ik gaan nadenken over wat ik nu eigenlijk wil. Wat voor baan zoek ik? En wat wil ik graag doen met mijn leven? Natuurlijk, ik ben niet voor niets bioloog, wil ik iets doen met de natuur. Het liefst met dieren. En dan het liefst nog met grote, sociale, roofdieren. Een baan vinden met grote, sociale roofdieren is een beetje lastig, zeker in Nederland, en hier werk ik dan ook nog hard aan.

Maar wat wil ik nog meer? Mensen iets leren. Informatie overdragen. Fantasie en interesse prikkelen. Ja, eigenlijk wel! En daarom deze blog. Zo kan ik mijn gedachten, fascinaties en kennis delen met iedereen die het interessant genoeg vind om te lezen.

Voordat ik begon met deze blog, heb ik eerst eens opgezocht hoe je eigenlijk een blog schrijft, de Do’s and Dont’s. Ik blijf toch een perfectionist. Mijn conclusie: ik moet mezelf zijn. En vaak updaten. Gelukkig hou ik wel van vertellen over mijn favoriete onderwerp: nature! Dus laten we daar eens over kletsen.

Helaas is het prachtige herfstweer van de laatste tijd een beetje omgeslagen en is alles een grijs en grauw met constante motregen. Maar een tijdje terug heb ik deze foto’s gemaakt van de prachtige herfstkleuren!

IMG_5146

IMG_5119

IMG_5118

Wat een prachtige herfstdag en wat een prachtige kleuren! Maar waarom laten bomen hun bladeren eigenlijk vallen in de herfst? En wat veroorzaakt deze kenmerkende herfstkleuren?

Bomen laten hun blad vallen zodat ze de winter kunnen overleven. In de winter in de grond vaak koud of zelfs bevroren en kunnen de bomen geen water opnemen via hun wortels. Via hun bladeren verliezen bomen water. Dit is een normaal proces en geen probleem als er voldoende water beschikbaar is. Maar zodra de wortels geen water meer kunnen opnemen, kan het waterverlies via de bladeren tot uitdroging van de boom leiden. De boom zal dan sterven. Omdat dit niet het beste vooruitzicht is, kiest de boom ervoor om zijn bladeren te laten vallen.

De typische herfstkleuren, geel, oranje, rood en bruin, worden veroorzaakt door de afbraak van chlorofyl. Chlorofyl is een stofje in de bladeren die betrokken is bij fotosynthese. Als de bladeren vol zitten met chlorofyl, worden alle kleuren licht geabsorbeerd behalve groen licht. Dit wordt weerkaatst door het blad en daarom zien wij het als groen. Als het chlorofyl wordt afgebroken door de kortere dagen en lage temperatuur, komen andere kleurstoffen (carotenoïden en xanthofyllen) in het blad te voorschijn. Dit zorgt ervoor dat ook andere kleuren licht onze ogen kunnen bereiken, zeker geel en oranje.

De prachtige rode bladeren worden, volgens de meest gangbare theorie, veroorzaakt door anthocyanen. Deze stoffen worden aangemaakt om de radicaalvorming tijdens de reabsorptie (het terughalen van voedingstoffen uit de bladeren) tegen te gaan en de boom te beschermen. Ook blijft bij sommige plantensoorten, zoals de Canadese rode esdoorn, veel glucose (de suiker die de boom produceert bij fotosynthese) achter in het blad. In combinatie met cel eiwitten reageert de glucose tot nog meer anthocyanen.

 

En helemaal in de herfstsfeer heb ik een spinnenweb-appeltaart gemaakt. Jummie!

IMG_5183

Groetjes Lusanne!!

Plaats een reactie